Vil gerne overfalde andre hunde og mennesker.

Jeg har en cockerspaniel (hanhund), jeg fik ham da han var 1 år og 3 mdr. Ved hans tidligere ejere (der ikke havde behandlet ham særlig godt) lærte han ikke at gå i snor eller omgåes andre hunde eller mennesker, da han altid blev lukket ud i en have. Nu når vi møder andre hunde når vi går bliver han helt vild og gør. Hvis han møder andre mennesker, når han går løs på en stor mark vi har tæt på hvor vi bor, løber han hen til de fremmede og gør, og skaber sig. Kan vi på nogen måde lære ham at andre mennesker og dyr ikke er farlige eller ikke vil gøre mig noget, sådan han ikke behøver beskytte mig mod alle andre ?
Af Mette  •  Oprettet: 2010-06-09 14:33:00  •  1 Indlæg

2010-06-18 22:16:14  •  Af Martin Stauns Hansen:

Hej Mette. Din hund har brug for langsom desensitivisering. Det betyder, at han skal lære at tolerere den situation han bliver angst i, ved gradvist at blive udsat for den. Men inden I begynder at lære ham det, så hjælper det også at sikre sig, at hans stress-niveau ikke er for højt: Sørg for at fodre ham ved at sprede hans foder ud på en græsplæne, så han skal finde maden med sin næse, eller ved at putte hans foder i en aktivitetsbold. Denne måde at fodre på er den bedste til at sænke stress-niveauet hos angste/aggressive hunde. Når han så har lært dette, så sørg for ALTID at føre ham i snor hvis der er en chance for at han kan møde andre hunde. Lær ham dernæst at sitte foran jer og beløn ham ved at smide en lækker godbid ned på jorden VED SIDEN AF HAM når han sitter pænt. Træn denne øvelse hjemme først, indtil han forstår den, og flyt så træningen ud på de daglige lufteture. Når I møder andre hunde, så prøv at holde så stor afstand som muligt til dem. Når han får øje på den anden hund, gi''r du med det samme kommando til at sitte mens du stiller dig foran ham, i mellem ham og den anden hund (dette gør ham lidt tryggere da du ''dækker'' for ham). Beløn ham med godbidder som I har trænet det, indtil den anden hund er passeret. Gentag træningen så ofte som muligt og forsøg at lufte ham steder, hvor han kan løbe løs UDEN at møde andre hunde, i hvert fald indtil træningen virker. Du bør dog også helt klart søge professionel hjælp i form af træning hos en hundekyndig, der kan se din hund og rådgive dig personligt. Held og lykke! MVH, Martin Stauns Hansen www.hundtraener.blogspot.com

Opret nyt indlæg

Her kan du oprette et nyt indlæg som svar/tillæg til ovenstående. Pedigree® forebeholder sig retten til, uden varsel, at slette indlæg, hvis de på nogen måde kan findes anstødelige.
Gentag denne kode
Dit navn
Evt. billede
Tekst
Antal tegn tilbage: